Bompenger, drivstoff og bøter

Bompenger

Leietaker er ansvarlig for å skrive inn bompengebeløp i leveringsskjemaet ved levering av bilen. Det blir anbefalt å benytte en bompengekalkulator om man ikke har kontroll på passeringene man har vært gjennom. Beløpet som fylles inn blir trukket fra betalingskortet til leietaker, og pengene blir utbetalt til deg. Det belastes ikke administrasjonsgebyr på bompenger.

Om leietaker ikke vet hva han/hun skylder i bompenger, kan du som utleier laste opp en oversikt over antall passeringer og beløp. Bruk funksjonen "eksporter til fil" på AutoPASS → Min side  for å eksportere data for perioden du ønsker oppgjør for. Last deretter opp csv filen på vår side for bompengeoppgjør.

Dersom du ikke har AutoPASS i din bil, kan du laste opp krav for bompasseringer i løsningssenteret. Pass på at vedlegget du laster opp inkluderer registreringsnummer, tidspunkt for passeringer og beløp. 

 

Drivstoff

Leietaker er ansvarlig for å levere tilbake bilen med minimum samme drivstoffnivå som ved henting, med mindre annet er avtalt med utleier. 

Ved henting og levering registrerer leietaker drivstoffnivå på en skala fra 0% - 100%. Dersom leietaker ikke fyller drivstoff regnes det 25 kr per manglende liter.

Nabobil belaster ikke administrasjonsgebyr for drivstoff og pengene tilfaller utleier i sin helhet. 

 

Bøter

Det er leietakers ansvar å rydde opp i eventuelle bøter som har oppstått under leieforholdet. Hvis leietaker varsler oss eller deg og betaler den selv, trenger du ikke å tenke mer på det.

Hvis du finner en parkeringsbot på bilen eller boten blir sendt til deg, kan du laste den opp på løsningssenteret. Leietaker får da mulighet til å akseptere kravet og bli trukket for dette. Du får pengene igjen på neste utbetaling fra oss. Dersom leietaker ikke svarer på kravet, vil kravet eksaleres til kundeservice. Husk at vi må se dato og tidspunkt for boten samt årsak for at du skal få full refusjon. Du må selv passe på å betale faktura innen fristen, slik at det ikke påløper forsinkelsesgebyrer. 

 

Ikke betalt parkeringsavgift etter levering: Dersom leietaker parkerer et sted som krever betaling må leietaker gi beskjed til utleier om at avgift må betales i løpet av 24 timer. Om bot er skrevet ut før 24 timer er utløpt er leietaker ansvarlig.

 

Feilparkering ved levering: For feilparkering bør leietaker holdes ansvarlig så lenge bot er skrevet ut innenfor 48 timer etter at bilen er levert.

 

Vær oppmerksom på at Nabobil.no er ikke ansvarlig for avgifter lagt på ubetalte bompenger eller parkeringsbøter.


Dersom du har mottatt en fartsbot kan du sende den til oss. Vi vil hjelpe deg med å omadressere denne boten via politiets ATK-senter, slik at den tilfaller riktig person.