Utleie av din bil

  • Nøkkelhåndtering

    Det finnes flere tjenester som baserer seg på å håndtere nøkler. De to mest utbredte heter Easypick og Sharebox. Bor du sentralt i Oslo er sjansene store for at du har en kiosk i nærheten som tilbyr nøkkelhåndtering. Avhengig av hvilken tilbyder du benytter deg av får leietaker hentet ut nøkkel ved hjelp av en kode, sms eller i en egen app. 

    Skjermbilde_2018-06-01_kl._13.25.52.png  Skjermbilde_2018-06-01_kl._13.26.35.png

    Dersom du benytter deg av denne typen tjenester er det på eget ansvar. Men vi har fått gode tilbakemeldinger fra utleiere som har tatt ordningene i bruk. Som utleier er du ansvarlig for å sjekke din egen bil mellom hvert leieforhold. 

    Husk å informere leietakerne i god tid slik at de vet hvordan de skal få tak i bilnøklene.

     

     

  • Før utleie

    Betaling

    Gi aldri fra deg bilen eller kontaktinformasjonen din uten å ha fått bekreftelse på at leietaker har betalt. En reservasjon foreligger aldri før et leieforhold er bekreftet betalt. Nabobil.no har ikke mulighet til å påvirke avtaler som er gjort utenom vårt system og forsikringen vår vil heller ikke gjelde om ikke betalingen skjer gjennom oss.

     

    Henting og levering av bilen

    Før leieforholdet starter, må dere avtale hvordan leietaker skal hente nøkkelen til bilen din. Dette kan dere gjøre i meldingstråden på Nabobil.no. Etter at leietaker har betalt vil dere får tilgang på kontaktinformasjonen til hverandre.

    Det er mulig å benytte seg av henting og levering av nøkler på utvalgte 7/eleven og Narvesen kiosker i Oslo. 

    Når du leverer fra deg bilen skal du:

    1) Gå over den med leietaker for å sikre at han/hun forstår alle sider ved bilen.

    2) Kilometerstand og bensin-status fylles inn appen vår. Dette fylles inn av leietaker i et elektronisk henteskjema som finnes i samtalen mellom dere. Det er kun leietaker som har tilgang på dette skjemaet.

    3) Ta bilder av alle 4 sider av bilen, gjerne også innvendig. Dette kan enkelt gjøres i samtalen med leietaker. 

    4) Sikre at alle eksisterende skader er dokumentert slik at leietaker ikke blir holdt ansvarlig for det.

     

    Forsikring + bilder

    Som utleier er du forsikret av Gjensidige Forsikring. Kaskoskader som har oppstått på kjøretøyet under leieforholdet er leietaker ansvarlig for å dekke med egenandel.

    For å sannsynliggjøre at skaden har oppstått under leieforholdet må det fremvises dokumentasjon i form av vedkjennelse fra leietaker eller bilder. Vi krever at det tas bilder, både før og etter leieforholdet av:

    • Bilder av bilen
    • Eventuelt interiør og bagasjerom

    Som utleier har du bevisbyrden på din side, så det er viktig at man passer på å dokumentere bilens stand både før og etter leieforholdet.

    Foreligger det ikke nok dokumentasjon på at skaden har oppstått under leieforholdet har du ingen krav på erstatning.

    Om du har lastet ned Nabobil-appen kan bildene enkelt tas med kamerafunksjonen i samtalen med leietaker. Da slipper du samtidig å fylle plassen på din mobil med bilder av bilen din.

     

    Kansellering 

    Som utleier ber vi om at du overholder kanselleringsvilkårene om å kansellere før det er 24 timer igjen til leieforholdets start.

  • Under utleie

    Forlengelse av leieforhold 

    Under leieforholdet kan det hende at leietaker ønsker å leie bilen din lenger enn planlagt. Leietaker kan da sende en forespørsel om forlengelse av leieforholdet i samtaletråden mellom dere to. Etter at leietakeren har bedt om ønsket forlengelse vil du få opp en ny forespørsel som du kan velge å akseptere eller avslå. Dersom du avslår må leietaker leverer bilen som først avtalt.

    Det er viktig med tanke på forsikringen at forlengelsen av leieforholdet gjøres på denne måten. En muntlig avtale om forlengelse av leieforholdet vil med andre ord ikke være gyldig ved et eventuelt uhell. I tillegg vil en utvidelse sikre at du får betalt for den ekstra perioden bilen er utleid. 

     

    Leietaker kansellerer midtveis i leieperioden 

    Hvis leietaker ønsker å avbryte leieforholdet etter det har startet, kan han/hun gjøre det hvis ønskelig med forbehold at du har mulighet til å overta bilen igjen. Leietaker vil ha krav på å få refundert 50% av betalingen for den gjenstående leieperioden. Som utleier har du krav på utbetaling for gjennomførte leiedager pluss 50% betalingen for den gjenstående leieperioden.

    Eksempel:
    En leietaker har leid bilen din i 8 dager. Etter dag 2 kontakter leietaker deg og sier at leieforholdet må avbrytes da de ikke har behov for bilen resten av leieperioden. Det gjenstår 6 dager av leieforholdet og du vil motta betaling for de 2 dagene som er gjennomført pluss for 3 av de 6 resterende dagene, mens leietaker får refundert betaling for 3 av de resterende 6 dagene. Vi utgangspunkt i totalprisen leietakeren har betalt for leien, og deler prisen på antall dager. 

    Ønsker leietaker å avbryte leieforholdet fordi bilen ikke er kjørbar eller han/hun har blitt feilinformert om bilens stand og spesifikasjoner forbeholder vi oss retten til å refundere leiesummen i sin helhet til leietaker. I så tilfelle har du fortsatt krav på betaling for bompenger og drivstoff brukt under leieforholdet.

     

    Du må avbryte utleien midtveis i leieforholdet

    Hvis du som utleier er nødt til å avbryte et leieforhold etter det har startet fordi du trenger bilen selv vil du kunne kreve at leietaker leverer tilbake bilen innen rimelig tid. Leietaker vil få refundert pengene for den gjenstående tiden av leieforholdet. Du vil fortsatt ha krav på utbetaling for den gjennomførte tiden av leieforholdet, bompenger og drivstoff.

    Ønsker du å avbryte et leieforhold fordi leietaker har gjort alvorlige brudd på vilkårene for bruk av tjenesten, ber vi om at du kontakter Nabobil på e-post: hjelp@nabobil.no eller på telefon: +47 21 40 58 78. Vi vil hjelpe deg med å finne en god løsning og med å få bilen tilbakelevert.

     

  • Etter utleie

    Levering

    1) Gå over bilen og ta bilder

    Ifølge Nabobil sine vilkår er du som utleier pliktig til å ta bilder av bilens fire sider (foran, venstre, høyre, bak) ved leieforholdets slutt. Dette er for å sikre at eventuelle skader som har oppstått under leieforholdet blir dokumentert. Ved en eventuell skadesak vil bevisbyrden ligge hos deg om ikke andre bilder foreligger. Vi anbefaler at du laster opp bildene i samtalen mellom deg og leietaker. Dersom dette ikke lar seg gjøre kan du beholde de på din mobiltelefon.

    2) Se til at leietaker fyller inn leveringsskjemaet

    Ved levering fylles det inn beløp for bompenger, ny kilometerstand ved levering og drivstoffnivå ved levering. Ekstra kostnader for leietaker som ekstra kjørte kilometer og bompasseringer vil bli belastet automatisk ved innsending av skjemaet. Hvis det har blitt ført opp feil beløp for bompenger kan du ta kontakt på hjelp@nabobil.no

    3) Skriv en anmeldelse av leieforholdet

    Når leveringsskjemaet er fylt ut og leieforholdet er ferdigstilt, vil du få muligheten til å skrive en tilbakemelding og rangere leietaker. Denne anmeldelsen vil ikke bli synlig før leietaker også har skrevet en tilbakemelding og rangert deg. Vær ærlig og rettferdig, også om du har hatt et dårlig leieforhold.

     

    Antall kjørte kilometer

    Når leietaker registrerer bilen din som levert i leveringsskjemaet blir vedkommende bedt om å legge inn kilometerstand. Systemet vil regne ut hvor langt leietaker har kjørt under leieforholdet basert på kilometerstand registrert ved avhenting av bilen. Dersom tillatt kjørelengde er overskredet vil leietaker bli belastet ekstra per kilometer kjørt basert på den satsen du har oppført i din bilannonse. Dersom du ikke har gjort endringer vil leietaker bli belastet 2 kr. per kilometer.

    Hvis du oppdager at leietaker prøver å lure systemet for å slippe og betale for ekstra kilometer, ber vi om at du kontakter oss på hjelp@nabobil.no

  • Bompenger, drivstoff og bøter

    Bompenger

    Leietaker er ansvarlig for å skrive inn bompengebeløp i leveringsskjemaet ved levering av bilen. Her er det linket til en bompengekalkulator som kan være til hjelp om man ikke har kontroll på passeringene man har vært gjennom. Beløpet som fylles inn blir trukket fra betalingskortet til leietaker, og pengene blir utbetalt til deg. Det belastes ikke administrasjonsgebyr på bompenger.

    Om leietaker ikke vet hva han/hun skylder i bompenger, kan du som utleier sende oss skjermbilde/faktura med oversikt over antall passeringer og beløp, så kan vi belaste dette i etterkant. Dette kan sendes til hjelp@nabobil.no 

     

    Parkeringsbøter eller andre bøter 

    Det er leietakers ansvar å rydde opp i eventuelle bøter som har oppstått under leieforholdet. Hvis leietaker varsler oss eller deg og betaler den selv, trenger du ikke å tenke mer på det.

    Hvis du finner en parkeringsbot på bilen eller boten blir sendt til deg, betaler du den selv og sender en kopi til oss på hjelp@nabobil.no. Du får pengene igjen på neste utbetaling fra oss. Husk at vi må se dato og tidspunkt for boten, samt årsak for at du skal få full refusjon.

    Vær oppmerksom på at Nabobil.no er ikke ansvarlig for avgifter lagt på ubetalte bompenger eller parkeringsbøter.

    Dersom det er en fartsbot kan du sende den til oss på e-post, og vi vil hjelpe deg med å omadressere denne boten gjennom politiets ATK-senter slik at den tilfaller rett person.

     

    Etterfylling av drivstoff 

    Leietaker er ansvarlig for å levere tilbake bilen med minimum samme drivstoffnivå som ved henting med mindre annet er avtalt med utleier. 

    Ved henting og levering registrerer leietaker drivstoffnivå i henhold til til en skala fra 0% - 100%. Hver 10% koster 100 kr. (diesel og bensin). Dette betyr at dersom leietaker henter bilen med 100% og leverer med 0% blir han/hun belastet 1000 kr. 

    Nabobil belaster ikke administrasjonsgebyr for drivstoff og pengene tilfaller utleier i sin helhet. 

  • Hva hvis bilen blir levert tilbake skitten?

    Leietaker er ansvarlig for at bilen leveres tilbake i samme stand som da den ble hentet. Å levere bilen tilbake i minimum samme stand som ved henting innebærer blant annet at man ikke lar søppel ligge igjen i bilen, samt vaske bilen om det har blitt kjørt på veier eller steder som har gjort bilen møkkete.

    Hvis leietaker ikke opprettholder avtalen om å levere bilen tilbake i samme stand som ved henting ber vi utleier og leietaker gjøre opp for dette privat. Dette kan enkelt gjøres ved at leietaker overfører penger for vask i etterkant av leieforholdet.

    Røyking er forbudt i biler registrert for utleie på Nabobil.no, med mindre utleier har indikert at dette er tillatt i sin bilannonse. Transport av kjæledyr er heller ikke lov uten utleier sitt samtykke.

    Hvis utleier og leietaker ikke kommer til enighet angående kompensasjon for vask forbeholder Nabobil.no seg retten til å belaste/fakturere følgende beløp av leietaker der rengjøring er mangelfull eller har uteblitt.

    Utvendig vask for inntil 300,-
    Innvendig vask for inntil 300,-

    For leietakers trygghet belastes ikke disse beløpene uten at det foreligger dokumentasjon og kvittering.

    Ta kontakt på hjelp@nabobil.no om bilen din har blitt levert tilbake med røyklukt eller er skitten.

  • Hvem kan leie bilen?

    Aldersgrensen for å leie bil via Nabobil.no er 20 år for alle ordinære biler.

    Hvis man ønsker å leie en bil som har 250 hestekrefter eller mer, er man nødt til å være over 30 år. Det er ditt ansvar som utleier å se til at riktig antall hestekrefter står i spesifikasjonen til bilen. Dette finner du under "Mine biler" og deretter "Spesifikasjoner" i menyen til venstre.

  • Utleie av elbil

    Elbiler er miljøvennlige og svært populære på Nabobil.no. Ved å leie ut elbilen din bidrar du til at folk velger et miljøvennlig alternativ og du tjener i tillegg en slant med penger på det!

    Forskjellen for utleie av elbiler kontra bensin- og dieseldrevne biler er at leietaker ikke er pliktig til å lade bilen til samme nivå som ved overtakelse. Vi anbefaler likevel at dere inngår en avtale dere imellom om hva som forventes ved levering. Normalt vil det være gunstig at leietaker tilbakeleverer bilen med minimum 20%-30%. 

    Vi ber om at du som utleier ikke leverer fra deg bilen med mindre enn 50 % strøm på bilen. Dette for minimere risikoen for at bilen blir kjørt tom for strøm og sørge for at leietaker slipper å starte leieforholdet med å lade bilen. 

  • Hente og levere nøkler på Narvesen og 7-Eleven

    Vi har et samarbeid med både Narvesen og 7-Eleven som vi tester ut i Oslo i første omgang.  

    Tjenesten fungerer på denne måten:

    Før leietaker henter bilen:

    1. Du får en nummerert konvolutt av butikken og gir den tilbake med nøklene oppi.
    2. Du oppgir nummeret på konvolutten til leietaker som skal hente nøklene i melding på Nabobil.no.
    3. Leietaker oppgir nummeret til butikken og mottar konvolutten med nøklene.
    4. Ved henting og levering er det viktig at det tas bilder av bilen (alle 4 sider). Dette kan gjøres i Nabobil-appen, hvor du har direkte tilgang til mobilens kamera i samtaleloggen med utleier.

    Ved levering av bil:

    1. Leietaker leverer nøkler i samme konvolutt tilbake til samme butikk hvor de hentet nøklene.
    2. Utleier oppgir nummeret til butikken og får tilbake nøklene.

    Per dags dato kan man hente og levere nøkler i disse butikkene:

    • Narvesen, Torshovgata 6, Oslo
    • Narvesen, Majorstuen Stasjon, Plattform Vest, Oslo
    • 7-Eleven, Frognerveien 3, Oslo
    • 7-Eleven, Thv. Meyers gate 42, Oslo
    • 7-Eleven, Bydgøy Allé 60 A, Oslo


    I testperioden vil vi påta oss kostnadene rundt denne ordningen.