Leieforholdet

  • Leietaker sitt ansvar

    Ved skade 

    Hvis du skader bilen må det fylles ut et skademeldingsskjema, og dette finner du helt nederst på vår hjemmeside (www.nabobil.no) under "Leietaker" og deretter "Skademeldingsskjema". Det er viktig at skademeldingsskjemaet blir fylt ut så raskt som mulig etter at ulykken har inntruffet. 

     

    Etterfylling av drivstoff

    Ved levering av bilen er du pliktig til å fylle drivstoff til minimum samme nivå som ved henting. I leveringsskjemaet kan du fylle ut om du har etterfylt drivstoff eller ikke. Huker du av boksen "Jeg har etterfylt tanken" vil du ikke belastes ekstra for drivstoff. Huker du av boksen "Jeg har ikke etterfylt og betaler 500,-" blir det trukket 500,- kroner fra ditt betalingskort. 

    Nabobil.no forbeholder seg retten til å belaste leietaker for drivstoff i etterkant av leieforholdet hvis det viser seg at det ikke er etterfylt drivstoff, og det blir ettersendt dokumentasjon. 

     

    Vask og rengjøring av bilen 

    Som leietaker er du ansvarlig for at bilen leveres tilbake i samme stand som da du hentet bilen.

    Røyking er forbudt i biler registrert for utleie på Nabobil.no. Transport av kjæledyr er heller ikke lov uten utleiers samtykke. Å levere bilen tilbake i minimum samme stand som ved henting innebærer blant annet at du ikke lar søppel ligge igjen i bilen og at du rydder opp i eventuelle parkeringsbøter. Det vil også si at du er ansvarlig for å vaske bilen om du har kjørt på veier eller steder som har gjort bilen møkkete. 

    Nabobil.no forbeholder seg retten til å belaste/fakturere følgende beløp av leietaker der rengjøring er mangelfull eller har uteblitt.

    - Utvendig vask for inntil 300,-
    - Innvendig vask for inntil 300,-

    For leietakers trygghet belastes ikke disse beløpene uten at det foreligger dokumentasjon og kvittering. 

     

    Piggdekk 

    Fra 1. november til 8. april må du betale ekstra gebyr for å kjøre med piggdekk i hele Oslo kommune. Det finnes flere biler på Nabobil.no som har piggdekk, og det er viktig at disse gebyrene blir betalt av leietakere som kjører innenfor Oslo. I noen tilfeller har utleiere allerede betalt for denne avgiften så vi anbefaler å ta en prat med utleieren om dette i forkant av leieforholdet slik at man ikke ender opp med å betale dobbelt. Hvis utleieren ikke har betalt piggdekkgebyr trenger man kun å betale for dagene man kjører leiebilen innenfor Oslo. 

     

    Mer om piggdekkgebyr og hvordan man betaler for dette kan du lese her: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/piggdekkgebyr/#toc-4

  • Ekstra sjåfører

    Du kan registrere flere sjåfører på ditt leieforhold. 

    For at forsikringen skal gjelde ber vi deg sende inn informasjon om sjåføren som skal legges til leieforholdet. Dette sendes til hjelp@nabobil.no. Her inkluderes ekstra sjåførens fulle navn, e-postadresse og fødselsdato.

    For at vi skal kunne legge til en person som ekstra sjåfør under leieforholdet må vedkommende opprette en Nabobil-profil og verifisere profilen med BankID. 

    NB! Ved skade som forårsakes av annen fører enn den/de som er registrert i utleieavtalen, trekkes dobbel standard egenandel.

  • Henting og levering av bilen

    Først etter at utleier har akseptert din forespørsel og du har betalt vil du få tilgang til utleiers kontaktinformasjon. Du kan sende melding til utleiere via Nabobil.no sitt meldingssystem for å avtale overlevering av nøkler og bilens hentested. Pass på at du har med gyldig førerkort for fremvisning til utleier. 

    1) Henting

    Ved henting av bilen skal du fylle ut "Henteskjema" som du finner i samtalen du har med utleieren på Nabobil.no. Det første steget i henteskjemaet er at du skal ta bilder av bilens fire sider (foran, venstre, høyre, bak) og dashbordet med tenningen på før leieforholdets start. Dette gjøres for å sikre at eventuelle tidligere skader på bilen er dokumentert. Deretter trykker du på "neste" og da du vil få muligheten til å fylle ut kilometerstanden og drivstoffnivået på bilen. Når dette er gjennomført vil du få opp en beskjed om at bilen er registrert som hentet. 

    Eksempel på bilder av bilen ved henting: 

     

     

     

     

    2) Levering 

    Ved levering skal du gjøre det samme som du gjorde ved henting av bilen. Gå inn i samtalen du har med utleieren og fyll ut "Leveringsskjema" for bilen. Ta bilder av bilens fire sider (foran, venstre, høyre, bak) og av dashbordet med tenningen på ved leieforholdets slutt. Fyll deretter ut kilometerstanden, drivstoffnivået og bompenger som ble brukt på turen. Hvis du har benyttet deg av vår GPS tracker via telefonen din under turen vil feltet for bompenger automatisk bli fylt ut. Hvis du ikke har benyttet deg av dette kan du fylle ut bompenger manuelt ved hjelp av vår bompengekalkulator. Linken til bompengekalkulatoren finner du i leveringsskjemaet. 

    Når dette er gjort er leieforholdet avsluttet og du vil få opp en melding om at bilen er registrert som levert. 

     

     

    3) Skriv en anmeldelse av leieforholdet

    Når du har fylt ut leveringsskjemaet vil du få muligheten til å skrive en tilbakemelding og rangere utleieren. Denne anmeldelsen vil ikke bli synlig før utleier har skrevet en tilbakemelding og rangert deg. Vær ærlig og rettferdig, også om du har hatt et dårlig leieforhold.

     

     

  • Bompenger

    Betaling av bompenger

    Som leietaker er du ansvarlig for å fylle inn beløp for dine bompasseringer når leveringsskjemaet fylles ut. Dette beløpet belastes betalingskortet du har registrert i din konto. 

    Om du ikke husker hvor mye bompenger du har brukt under leieforholdet anbefaler vi deg å bruke bompengekalkulatoren som er linket til under feltet for bompenger. Beløpet du fyller inn vil automatisk bli trukket fra ditt betalingskortet og utbetales utleier i sin helhet. 

    Bompengekalkulator: https://kontohjelp.no/bompengekalkulator 

     

    Automatisk bomregistrering 

    Det er kun to steg for automatisk bomring:

    1. Last ned Nabobils mobilapp

    Nabobil-appen har nå blitt enda smartere og du slipper nå å holde oversikt over bompasseringer på egenhånd. Last ned siste versjon av appen her: Android eller iOS Apple

    2. Tillat Nabobil tracking informasjon

    Deler du posisjonen din med oss under leieforholdet så beregner vi bompengebeløpet og km kjørt for deg.

    Slik fungerer trackingen:

    Deler du posisjonen din med oss under leieforholdet så beregner vi bompengebeløpet og kilometer kjørt for deg. Når du laster ned appen vil vi spørre om din tillatelse til å følge med på din posisjon når du kjører.

    På den måten kan vi regne ut hvilke bomstasjoner du har passert og dermed gi deg et ganske nøyaktig svar på dette når du skal levere bilen.

    Dersom du skal ved en feil ha trykket "nei" til sporing på din telefon kan du på nytt tillate dette i innstillinger under stedstjenester på din telefon. 

    Denne trackingen er bare aktiv når du har et aktivt leieforhold, og vi tracker bare når du kjører bil, ikke når du er ute og går. Du kan skru av og på denne trackingen som du selv vil.

    OBS: Denne trackingen er ikke alltid 100% nøyaktig. Dersom du går tom for strøm, eller er uten dekning vil det kunne være bompasseringer vi ikke får regnet ut. Vi forsøker likevel å estimere hvilke bommer du kan ha passert, så det vil i de fleste tilfeller være en meget god tilnærming.

  • Kanselleringsvilkår

    Du kan kansellere et leieforhold gebyrfritt så lenge det er mer enn 24 timer før leieforholdet starter.

    Hvis du kansellerer et leieforhold hvor det er mellom 24 og 12 timer til leieforholdet starter, mister du beløpet for inntil 3 dager av leieforholdet. Eksempel: Hvis leieforholdet opprinnelig varer i 7 dager må du ved kansellering betale for 3 dager av leieforhold. Beløpet for de resterende 4 dagene vil du få refundert.

    Dersom du kansellerer et leieforhold og det er mindre enn 12 timer til leieforholdet starter, mister du hele beløpet inntil 7 dager. Beløpet for de resterende dagene vil bli refundert.

    Ved kansellering av et leieforhold vil det kunne ta opptil 7 virkedager før pengene er tilbake på din konto.

    Ved kansellering av et leieforhold ber vi om at du tar kontakt med oss per e-post: hjelp@nabobil.no.

  • Parkeringsbot eller andre bøter 

    Om du er så uheldig å få en parkerings- eller fartsbot under leieforholdet er du selv ansvarlig for å betale denne. Blir boten betalt fortløpende vil det ikke få noen videre konsekvenser. Fartsbøter skal sendes til Nabobil ved hjelp@nabobil.no for omadressering til Politiets ATK-senter.

    Hva skjer om bøtene ikke blir betalt?

    Om du får en parkeringsbot og denne ikke blir betalt forbeholder vi oss retten til å belaste ditt betalingskort med tilsvarende beløp om vi får tilsendt faktura fra utleier som beviser at boten oppstod ved deres leieforhold.

    Om du får en fartsbot vil ATK-senteret hos politiet bli kontaktet for omadressering av boten. Du vil da få tilsendt boten til din adresse.

    NB! Dersom du får hyppige bøter forbeholder vi oss retten til å utestenge deg fra Nabobil.no.

     

  • Endringer i leieforholdet

    Endring på dato/klokkeslett

    Det er viktig at man som leietaker endrer leieforholdet dersom det er avtalt endringer for hente- eller leveringstidspunkt. Forsikringen gjelder kun for den leieperioden som er betalt for.

    Det er alltid lurt å forhøre seg med utleieren om det passer å gjøre de aktuelle endringene. Hvis dere er enige om de nye tidene passer kan du enkelt sende en forespørsel til utleieren om endringene. Dette kan du gjøre ved å gå inn i samtaleloggen du har med utleieren og under knappen for henteskjemaet trykker du på "Endre tidspunkt". Deretter legger du inn de nye datoene eller tidspunktene for leien. Trykk deretter på "Send forespørsel". Etter du har sendt forespørselen vil utleier ha mulighet til å akseptere det nye tidspunktet eller ikke. Hvis utleier aksepterer, vil kortet ditt bli automatisk belastet med det ekstra beløpet dersom det påløper noen kostnader ved endringen.

     

    Jeg vil avbryte leieforholdet 

    Hvis du ønsker å avbryte leieforholdet under leieperioden har du mulighet til å gjøre dette om utleier har mulighet til å overta bilen ved det aktuelle tidspunkt. Ved å avbryte et leieforhold har du ingen krav på refusjon, da det allerede har blitt inngått en avtale om leieperiode. I tillegg har bilen stått blokkert i utleiers kalender i i den avtalte leieperioden. Utleier har dermed risikert å miste leieforhold pga dette.

    Er det en spesiell grunn til at du ønsker å avbryte leieforholdet, for eksempel at bilen ikke er kjørbar eller at du har blitt feilinformert om bilen av utleier, ber vi om at du kontakter oss på hjelp@nabobil.no. I slike tilfeller kan refusjon bli aktuelt. 

     

    Utleier vil avbryte leieforholdet 

    Utleier har full rett til å avbryte et leieforhold dersom du som leietaker bryter med Nabobil.no sine vilkår og/eller utgjør en fare for bilen du har leid og andre medtrafikanter og fotgjengere. Hvis dette er tilfelle vil en representant fra Nabobil.no kontakte deg for å avtale sted der bilen tilbakeleveres til utleier og leieforholdet avsluttes umiddelbart. Vi forbeholder oss retten til å fjerne din profil fra Nabobil.no hvis vi får slike opplysninger. 

    Utover dette kan det være aktuelt for utleiere å avbryte et leieforhold dersom vedkommende plutselig har behov for egen bil pga nødssituasjon eller annet. Vi ber om forståelse for slike utenforstående hendelser. I så tilfelle vil Nabobil.no hjelpe deg som leietaker med å skaffe en ny bil dersom dette er nødvendig. Du vil kunne forvente å få refundert penger for minimum den gjenstående delen av det avtalte leieforholdet. 

    Kontakt Nabobil.no på hjelp@nabobil.no hvis du har spørsmål rundt dette.