Endringer i leieforholdet

Forlengelse/endring på dato eller klokkeslett

Det er viktig at man som leietaker endrer leieforholdet dersom det er avtalt endringer for hente- eller leveringstidspunkt. Forsikringen gjelder kun for den leieperioden som er betalt for.

Det er alltid lurt å forhøre seg med utleieren om det passer å gjøre de aktuelle endringene. Hvis dere er enige om at de nye tidene passer kan du enkelt sende en forespørsel til utleieren om endringene. Dette kan man gjøre både i appen og på nettsiden:

Nettsiden:
På nettsiden kan du forlenge leieforholdet ved å gå inn på samtaleloggen med utleieren, og trykke på "Endre" knappen på høyresiden ved enten hentetidspunktet eller leveringstidspunktet. Når du har tastet inn det nye hente- eller leveringstidspunktet trykker du på "Be om endring" og da kan utleieren godkjenne forespørselen din om den nye endringen. Obs! man kan kun forlenge leieforholdet, man kan ikke gjøre det kortere.

Appen:
I appen kan du forlenge leieforholdet ved å gå inn på samtaleloggen med utleieren, og trykke i  øverst i høyre hjørne. Deretter velger du på tidspunktet for levering. Etter du har trykket på tidspunktet for leieforholdet får du opp alternativet "Endre tidspunkt". Deretter velger du det nye ønskelige tidspunktet og videre trykker du på "Send". Da vil utleieren kunne godkjenne forespørselen om den nye endringen. 

 Obs! Leietaker har plikt til å forlenge leieforholdet om de ikke leverer til avtalt tid, da forsikringen ikke gjelder utover leveringstidspunktet som er avtalt på nabobil.no. 

 

Sen levering

Om leietaker leverer bilen senere enn avtalt uten å forlenge leieforholdet vil de bli belastet for hver ekstra time de første 24 timene. Deretter vil de bli belastet per døgn.

Eksempel: Leietaker leverer bilen tilbake etter 25 timer. Leietaker vil da bli belastet for 24 timer og 1 døgn.

Jeg vil avbryte leieforholdet 

Hvis du ønsker å avbryte leieforholdet under leieperioden har du mulighet til å gjøre dette om utleier har mulighet til å overta bilen ved det aktuelle tidspunkt. I tråd med våre kanselleringsvilkår så blir du belastet for de 7 påfallende dagene etter du avbryter leieforholdet.

Dette er fordi bilen stått blokkert i utleiers kalender i i den avtalte leieperioden. Utleier har dermed risikert å miste leieforhold pga dette.

Er det en spesiell grunn til at du ønsker å avbryte leieforholdet, for eksempel at bilen ikke er kjørbar eller at du har blitt feilinformert om bilen av utleier, ber vi om at du kontakter oss på hjelp@nabobil.no. I slike tilfeller kan refusjon bli aktuelt. 

 

Utleier vil avbryte leieforholdet 

Utleier har full rett til å avbryte et leieforhold dersom du som leietaker bryter med Nabobil.no sine vilkår og/eller utgjør en fare for bilen du har leid og andre medtrafikanter og fotgjengere. Hvis dette er tilfelle vil en representant fra Nabobil.no kontakte deg for å avtale sted der bilen tilbakeleveres til utleier og leieforholdet avsluttes umiddelbart. Vi forbeholder oss retten til å fjerne din profil fra Nabobil.no hvis vi får slike opplysninger. 

Utover dette kan det være aktuelt for utleiere å avbryte et leieforhold dersom vedkommende plutselig har behov for egen bil pga nødssituasjon eller annet. Vi ber om forståelse for slike utenforstående hendelser. I så tilfelle vil Nabobil.no hjelpe deg som leietaker med å skaffe en ny bil dersom dette er nødvendig. Du vil kunne forvente å få refundert penger for minimum den gjenstående delen av det avtalte leieforholdet. 

Kontakt Nabobil.no på hjelp@nabobil.no hvis du har spørsmål rundt dette.